Czym jest grupa docelowa? | Doradztwo Ecommerce

Czym jest grupa docelowa?

środa, 19.08.2020

Zakładając firmę, na pewno wiele razy zastanawiałeś się: od czego rozpocząć działania marketingowe, aby były skuteczne i trafiały do szerokiego grona klientów? Być może podjąłeś już nawet próbę stworzenia kampanii, ale okazała się ona nietrafiona i tylko straciłeś czas i pieniądze? Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, proponujemy zacząć od określenia grupy docelowej, które pomoże w stworzeniu skutecznej kampanii reklamowej oraz zwiększenie ruchu i sprzedaży w Twoim sklepie.

Co to jest grupa docelowa?

Grupa docelowa – jest to grupa osób, do których będziesz kierować kampanię reklamową oraz oferowane przez Ciebie produkty i usługi. Inaczej ujmując, grupą docelową, nazwać możemy grono Twoich potencjalnych klientów. Przy określaniu grupy docelowej, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Najpierw jednak, powiedzmy sobie, czym jest samo określenie grupy docelowej i jak poprawnie je przeprowadzić.

Czym jest określenie grupy docelowej?

Określenie grupy docelowej, czyli inaczej zbudowanie Persony, to nic innego, jak sprecyzowanie potrzeb oraz preferencji twoich przyszłych klientów. Stworzenie profilu odbiorcy, nie należy jednak do łatwych zadań. W grę wchodzi tu wiele czynników, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Zadania nie ułatwia również fakt, iż określenie grupy docelowej, może dotyczyć całościowej oferty firmy, jak i jedynie serii produktów. Jak więc zrobić to dobrze? Należy spojrzeć na klienta przez pryzmat jego zainteresowań, oczekiwań, wartości i potrzeb oraz krok po kroku prześledzić, kim on tak naprawdę jest i jak możemy mu pomóc.

Czynniki pomocne w określeniu odbiorcy:

  • płeć
  • wiek
  • lokalizacja
  • zainteresowania
  • wykształcenie
  • zawód
  • sytuacja materialna
  • idee i wartości
  • przekonania
  • sytuacja rodzinna / związkowa

Analizując powyższe czynniki, zastanów się do kogo kierujesz swoją ofertę. Określ płeć i wiek odbiorców oraz zastanów się, jakie cechy wspólne ich łączą. Wiadome jest, że inaczej będziesz się zwracał do kobiety, a inaczej do mężczyzny. Określenie płci odbiorcy, pozwoli również między innymi na dobór kolorów oraz stworzenie designu sklepu, tak aby był on atrakcyjny dla danej grupy. To samo dotyczy wieku, gdyż innego języka użyjesz kierując ofertę do młodzieży, a innego jeśli Twoim przyszłym klientem będzie osoba dorosła. Nie mniej ważne jest określenie miejsca zamieszkania. Zastanów się czy Twoja oferta ma trafić do ludzi z wielkich miast, czy też mieszkańców wsi i małych miasteczek. Przykładowo: jeśli w Twojej ofercie mają znaleźć się maszyny rolne, wiadome jest, że oferta kierowana będzie raczej dla ludzi mieszkających na wsi. Następnie ustal zainteresowania swoich odbiorców. Zastanów się co lubią, czym się zajmują w czasie wolnym oraz jakie mają plany i marzenia. To pozwoli Ci dobrać ofertę w taki sposób, aby spełnić oczekiwania przyszłego klienta i wyjście naprzeciw jego potrzebom. Ważnym czynnikiem jest również sytuacja materialna. Poznanie sytuacji finansowej twoich przyszłych klientów, jest kluczową informacją pozwalającą na odpowiedni dobór oferty oraz skierowanie jej do właściwych osób. Podobnie jest przy określeniu statusu cywilnego. Inaczej dobierzesz ofertę, która ma być skierowana do singli, a inaczej jeśli ma ona trafić do osób w związku małżeńskim, czy też rodzin z dziećmi.
Taka analiza da Ci obraz grupy oraz podpowie, jak budować przekaz reklamowy, jak dobrać kolory i jakiego języka używać, aby użytkownik poczuł się doceniony i chętnie do Ciebie wrócił. Pamiętaj również, że przekaz reklamowy ma zawierać czynniki emocjonalne– czyli te wpływające na uczucia klienta, mające wzbudzić jego zainteresowanie i ciekawość, oraz czynniki racjonalne– czyli konkretne informacje na temat danej oferty.

W czym pomaga analiza grupy docelowej?

  • w poznaniu potrzeb i oczekiwań przyszłych klientów
  • w budowaniu długotrwałych relacji
  • w stworzeniu skutecznej kampanii marketingowej
  • w dopasowaniu oferty indywidualnie do odbiorcy
  • w wypracowaniu odpowiedniej komunikacji marketingowej
  • w realizacji celów biznesowych
  • w odpowiednim doborze kanałów komunikacji
  • w zwiększeniu ruchu i sprzedaż na Twoim sklepie internetowym
  • w planowaniu strategii sprzedażowej i rozwojowej.

Jak widzisz, analiza grupy docelowej niesie wiele korzyści. Nie jest to jednak proste zadanie, dlatego jeśli chcesz skorzystać z fachowej pomocy – skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy Ci poznać Twoich przyszłych klientów.

ZOBACZ WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Wszystko co się zaczyna, musi się kiedyś skończyć…

02.02.2022

Wszystko co się zaczyna musi się kiedyś skończyć, ale to nie oznacza, że znikamy na dobre! Zaczynamy po prostu nową przygodę, na horyzoncie pojawił się nowy projekt, który jest szansą na wprowadzenie innowacyjnego rozwiązania dla naszych klientów. Zmieniamy się, mamy nadzieję, że na lepsze. Przemianę przechodzi nie tylko nasza strona, ale i też schemat naszego […]

Czytaj więcej

Technologia PWA – czyli czym dokładnie jest Progressive Web Application.

16.06.2021

Historia PWA sięga roku 2000, ale to dzięki Google technologia ta zyskała dużą popularność w bardzo krótkim czasie, tworząc zupełnie nowy obraz aplikacji mobilnych. Progressive Web Application to miejsce, w którym firmy odnajdą sporo niebagatelnych rozwiązań – technologia PWA wynosi standardowe strony internetowe na wyższy poziom. Podejście teoretyczne – czym są Progressive Web App? Co […]

Czytaj więcej

Platforma AtomStore – dlaczego warto ją wybrać?

20.05.2021

Aby Twój sklep internetowy, mógł być chętnie odwiedzaną, wygodną i intuicyjną platformą sprzedażową, wymaga solidnej podstawy – systemu sklepowego jakim jest AtomStore! Czym jest AtomStore? AtomStore to wysokiej jakości system e-Commerce, służący do kompleksowej obsługi sklepów internetowych. Platforma ta oferuje szeroko rozbudowane funkcjonalności, które do niedawna dostępne były jedynie u takich gigantów sprzedaży jak np. […]

Czytaj więcej