Czym jest grupa docelowa?

środa, 19.08.2020

Zakładając firmę, na pewno wiele razy zastanawiałeś się: od czego rozpocząć działania marketingowe, aby były skuteczne i trafiały do szerokiego grona klientów? Być może podjąłeś już nawet próbę stworzenia kampanii, ale okazała się ona nietrafiona i tylko straciłeś czas i pieniądze? Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, proponujemy zacząć od określenia grupy docelowej, które pomoże w stworzeniu skutecznej kampanii reklamowej oraz zwiększenie ruchu i sprzedaży w Twoim sklepie.

Co to jest grupa docelowa?

Grupa docelowa – jest to grupa osób, do których będziesz kierować kampanię reklamową oraz oferowane przez Ciebie produkty i usługi. Inaczej ujmując, grupą docelową, nazwać możemy grono Twoich potencjalnych klientów. Przy określaniu grupy docelowej, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Najpierw jednak, powiedzmy sobie, czym jest samo określenie grupy docelowej i jak poprawnie je przeprowadzić.

Czym jest określenie grupy docelowej?

Określenie grupy docelowej, czyli inaczej zbudowanie Persony, to nic innego, jak sprecyzowanie potrzeb oraz preferencji twoich przyszłych klientów. Stworzenie profilu odbiorcy, nie należy jednak do łatwych zadań. W grę wchodzi tu wiele czynników, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę. Zadania nie ułatwia również fakt, iż określenie grupy docelowej, może dotyczyć całościowej oferty firmy, jak i jedynie serii produktów. Jak więc zrobić to dobrze? Należy spojrzeć na klienta przez pryzmat jego zainteresowań, oczekiwań, wartości i potrzeb oraz krok po kroku prześledzić, kim on tak naprawdę jest i jak możemy mu pomóc.

Czynniki pomocne w określeniu odbiorcy:

  • płeć
  • wiek
  • lokalizacja
  • zainteresowania
  • wykształcenie
  • zawód
  • sytuacja materialna
  • idee i wartości
  • przekonania
  • sytuacja rodzinna / związkowa

Analizując powyższe czynniki, zastanów się do kogo kierujesz swoją ofertę. Określ płeć i wiek odbiorców oraz zastanów się, jakie cechy wspólne ich łączą. Wiadome jest, że inaczej będziesz się zwracał do kobiety, a inaczej do mężczyzny. Określenie płci odbiorcy, pozwoli również między innymi na dobór kolorów oraz stworzenie designu sklepu, tak aby był on atrakcyjny dla danej grupy. To samo dotyczy wieku, gdyż innego języka użyjesz kierując ofertę do młodzieży, a innego jeśli Twoim przyszłym klientem będzie osoba dorosła. Nie mniej ważne jest określenie miejsca zamieszkania. Zastanów się czy Twoja oferta ma trafić do ludzi z wielkich miast, czy też mieszkańców wsi i małych miasteczek. Przykładowo: jeśli w Twojej ofercie mają znaleźć się maszyny rolne, wiadome jest, że oferta kierowana będzie raczej dla ludzi mieszkających na wsi. Następnie ustal zainteresowania swoich odbiorców. Zastanów się co lubią, czym się zajmują w czasie wolnym oraz jakie mają plany i marzenia. To pozwoli Ci dobrać ofertę w taki sposób, aby spełnić oczekiwania przyszłego klienta i wyjście naprzeciw jego potrzebom. Ważnym czynnikiem jest również sytuacja materialna. Poznanie sytuacji finansowej twoich przyszłych klientów, jest kluczową informacją pozwalającą na odpowiedni dobór oferty oraz skierowanie jej do właściwych osób. Podobnie jest przy określeniu statusu cywilnego. Inaczej dobierzesz ofertę, która ma być skierowana do singli, a inaczej jeśli ma ona trafić do osób w związku małżeńskim, czy też rodzin z dziećmi.
Taka analiza da Ci obraz grupy oraz podpowie, jak budować przekaz reklamowy, jak dobrać kolory i jakiego języka używać, aby użytkownik poczuł się doceniony i chętnie do Ciebie wrócił. Pamiętaj również, że przekaz reklamowy ma zawierać czynniki emocjonalne– czyli te wpływające na uczucia klienta, mające wzbudzić jego zainteresowanie i ciekawość, oraz czynniki racjonalne– czyli konkretne informacje na temat danej oferty.

W czym pomaga analiza grupy docelowej?

  • w poznaniu potrzeb i oczekiwań przyszłych klientów
  • w budowaniu długotrwałych relacji
  • w stworzeniu skutecznej kampanii marketingowej
  • w dopasowaniu oferty indywidualnie do odbiorcy
  • w wypracowaniu odpowiedniej komunikacji marketingowej
  • w realizacji celów biznesowych
  • w odpowiednim doborze kanałów komunikacji
  • w zwiększeniu ruchu i sprzedaż na Twoim sklepie internetowym
  • w planowaniu strategii sprzedażowej i rozwojowej.

Jak widzisz, analiza grupy docelowej niesie wiele korzyści. Nie jest to jednak proste zadanie, dlatego jeśli chcesz skorzystać z fachowej pomocy – skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy Ci poznać Twoich przyszłych klientów.

ZOBACZ WIĘCEJ AKTUALNOŚCI

Czym są brandowe słowa kluczowe?

10.09.2020

Słowa kluczowe, nazywane są inaczej frazami kluczowymi. Odgrywają one ogromną rolę w pozycjonowaniu sklepu, gdyż wykorzystywane są przez naszych potencjalnych klientów, podczas wyszukiwania konkretnych informacji w wyszukiwarkach internetowych. Dlatego też frazy kluczowe powinny jak najwierniej określać to, co możemy znaleźć na danej stronie www. Istnieje wiele rodzajów słów kluczowych. Są to między innymi: brandowe słowa […]

Czytaj więcej

Czym jest content strony?

24.08.2020

Content – gdzieś już słyszałeś/aś to pojęcie, ale nie do końca wiesz co ono oznacza. Zastanawiasz się więc co właściwie się pod nim kryje? Jeśli tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Dzięki nam dowiesz się nie tylko, co to jest content, ale także jak go tworzyć, tak aby był skuteczny i atrakcyjny dla […]

Czytaj więcej

Czym jest grupa docelowa?

19.08.2020

Zakładając firmę, na pewno wiele razy zastanawiałeś się: od czego rozpocząć działania marketingowe, aby były skuteczne i trafiały do szerokiego grona klientów? Być może podjąłeś już nawet próbę stworzenia kampanii, ale okazała się ona nietrafiona i tylko straciłeś czas i pieniądze? Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, proponujemy zacząć od określenia grupy docelowej, które pomoże w stworzeniu […]

Czytaj więcej